Teatrihoone rekonstrueerimine
2017. aasta kevadel avas uksed uuenenud Ugala teater.
Teatri rekonstrueerimine on olnud samuti pikk protsess ning esmaste kavandite tegemisest kuni valmimiseni jõudis vahetuda viis teatrijuhti.
Rekonstrueerimisel lähtusime ideest – säilitamine ja kaasajastamine. Kandev mõte oli, et Ugala uuendamine peaks olema tehtud nii, et inimene, kes sinna tuleb ja kes on seal varem käinud, ei tunneks, et tuleb uude majja, vaid ikkagi vana peab olema oluliselt säilinud. Lihtsalt maja on puhas, valgem ja natukene paremaks tehtud, nn uue black-box paigutuse osas tulime tagasi algse lahenduseni, mis toona sellisena ei realiseerunud.
Kõige enam on muutunud hoone teatritegijate vaatevinklist. Ugala vanas hoones on nii arhitektuurseid ja sisearhitektuurseid detaile, mida võib kindlalt nimetada autoriloominguks, mida kuskil mujal ei näe, kuna algses projektis tuli palju detaile ise välja mõelda. Nüüdsel ajal on meil palju kataloogikaupa, see on ka põhjus, miks on tänapäeval arhitektuur suhteliselt detailivaene. Masstoodang tuleb jõuliselt peale ja originaallahendusi jääb aina vähemaks, kuid siiski oli ka teater Ugala uuenduse juures üheks põhimõtteks võimalikult palju kasutada Eesti autorite tööd, mitte masstoodangut.
Väliselt sarnaneb uuenenud Ugala nn vanale versioonile. Kui teha kaks pilti - uus ja vana Ugala hoone, siis need on täiesti ühesugused. Vana fassaadikivi võeti küll maha, kuid asendati samasuguses stiilis tehtud ja laotud punase tellisega. Nii algaski koostöö Wienerbergeriga, sest Aseri tehases toodetud punased sileda pinnaga tellised sobisid. Lisaks nendele toodeti antud projekti jaoks ka spetsiaalse disainiga telliseid ning kasutati hulgaliselt tellisplaate ja nurgaplaate.
Välispidiselt on suurimaks erisuseks teise korruse kohvikuterrassi katus, mis oli teatrirahva unistus. Täiendatud on publiku liikumise võimalusi siseruumides nii, et see arvestaks ka liikumisprobleemidega inimeste vajadusi nii, et ka nemad saavad liikuda samas tsoonis teistega ja ei ole kuidagi eraldatud. Suure muutuse on läbi teinud teatri keldriruumid, kuhu on lisandunud üks teatrisaal, kohvik ja publiku jalutusruum. Ainus asi, mis on jäänud esialgsest arhitektuurieskiisist tegemata, nii uues kui algses variandis, on suvelava, mis oli planeeritud tiigi kaldale. Ehk see on põhjus, miks võiks veel edaspidigi teatri peale mõelda.
Ugala rekonstruktsiooni puhul tegid põhilise osa projekteerimistööst R-Konsulti noored arhitektid Erkki Tammeleht ja Anna Temmo ja see on vaieldamatult suurt tunnustust väärt.
Anna Temmo selgitab: "Kui Irina Raud tegi mulle ettepaneku liituda tema meeskonnaga Ugala teatri rekonstrueerimiseks, ei pidanud ma vastuse üle pikalt mõtlema. Olles tol hetkel alles lõpetamas magistrikraadi õpinguid, ei teadnud ma tegelikult, millele ma oma nõusoleku andsin ja mis mind paari järgmise aasta jooksul ees ootas. Olin kogu meeskonna noorim liige, sedavõrd, et kui näitlejad esmakordselt Ugala teatri lavale astusid, ei olnud mind veel sündinudki. Aimasin, et arhitektuurialase karjääri alustamine sellise projektiga saab olema keeruline ent õpetlik, kuivõrd, seda hakkan tajuma alles nüüd.
Iga projekti puhul on arhitekti väljakutse esteetilise, funktsionaalse ja ratsionaalse lahenduse väljatöötamine. Ugala teatri puhul tuli kaasajastada väga selge ja tugeva arhitektuurikeelega hoone nii, et ei kaoks see, mis teeb Ugala teatrist Ugala teatri. Projekteerimise jooksul veetsime palju aega teatrimajas koha peal. Ühelt poolt seetõttu, et paljudes küsimustes kompasime pimeduses, teadmata kuidas on hoone algupäraselt ehitatud. Teisalt selleks, et aru saada, kuidas töötab Ugala kollektiiv. Just koha peal veedetud aeg aitas mõista, et tegemist ei ole pelgalt teatritrupiga, tegemist on teatriperega, kellele Ugala on teine kodu. Loodan väga, et suutsime luua keskkonna, mis toetab Ugala teatripere loomingut, ning kus tuntakse end kui kodus".
Erkki Tammeleht räägib: "Ei olnud kindlasti lihtne töö, küll aga väga huvitav ja arendav. Kurssi pidi viima ennast nii vana maja kui selle inimestega. Nii põhjalikult ja pikalt ei ole olnudki varasemalt võimalik ühegi projektiga tegeleda - projekteerimine kestis kuni hoone taasavamiseni. Projekteerimise ajal saime indu juurde Ugala personalist, kes kõik kaasa elasid ja väga muutuseid ootasid. Õnn oli see, et enamus mõtteid ja ettepanekuid said ka tellija heakskiidu ja realiseeritud. Küll tuli eesmärgi saavutamiseks väga tihedalt kohal käija ja ehituskoosolekutel kurjaks arhitektiks kehastuda. Hoone õnnestus ümber projekteerida nii, et teatri külastajalt ei võetud midagi ära, küll aga avanesid võimalused kasutada hoonet oluliselt suuremas mahus ning otstarbekamalt. Õnneks tasus see vaev ennast kiiresti – maja on valmis ja Teater sai sisse uue hoo ja hingamise.
Kui mõelda, mis on täna teatrihoonete projekteerimisel võrreldes varasemaga muutunud, siis ega publiku poole pealt väga palju ei ole. Inimesele on oluline, et ta tunneb ennast mugavalt, peab säilima teatrile nii omane salapära, tahaks, et ka austus kunstniku vastu. Arhitekti eesmärk oli ja loodan, et on ka jätkuvalt sellise keskkonna ja atmosfääri loomine, tausta loomine, kus inimene tunneb ennast oma tegevustes hästi, mitte ennast peale suruda, liigselt soleerida".
“Viljandi on väike linn, aga tal on suur teater. Oleks mõistlik, kui seda maja saaks kasutada ka konverentside ja näituste korraldamiseks. Üks ei sega teist. Maja on võimalik mitmekülgselt kasutada. Ma loodan, et teatri ja meie koostööst sündis keskkond, kuhu publik tahab tulla ja kus teatriinimestel on põnev,” arvab Irina Raud.